Перейти до вмісту
 

Результати моніторингу якості освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю богослов’я

Процедури розроблення, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм регламентує Положення про освітні програми у Київській православній богословській академії.

Перегляд освітніх програм з метою їх удосконалення здійснюється у формі оновлення або модернізації. З урахуванням потреб і вимог сучасності проєктна група у 2025 році підготувала проєкт нової редакції освітньо-професійної програми «Богослов’я» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю B8 – богослов’я в галузі знань B – Культура, мистецтво та гуманітарні науки. Під час її обговорення були проведені консультації з роботодавцями, академічною спільнотою, учасниками освітнього процесу, за результатами яких були враховані їхні пропозиції, зауваження і рекомендації, що підтверджують, зокрема, позитивні відгуки від Предстоятеля Православної Церкви України Митрополита Київського і всієї України Епіфанія як головного роботодавця, а також від Синодального управління військового духовенства Української Православної Церкви (Православної Церкви України) та від Військового інституту Київського національного університету імені Тараса
Шевченка. Після виконання всіх процедур вчена рада Київської православної богословської академії 30 червня 2025 року (протокол № 5) затвердила освітньо-професійну програму «Богослов’я» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю B8 – богослов’я в галузі знань B – Культура, мистецтво та гуманітарні науки в новій редакції. Зараз усі стейкхолдери мають можливість висловити свою позицію щодо ОП через анкетування. Результати анкетування буде обговорено вкінці навчального року.

Здобувачі вищої освіти залучені до процесу періодичного перегляду освітньої програми через їхню участь в опитуванні щодо рівномірності розподілу аудиторних занять та самостійної роботи, форм контролю, кореляції програмних результатів навчання і компетентностей, забезпечення індивідуальної траєкторії навчання тощо. Результати опитування після обговорення серед членів проєктної групи (в комітеті освітньої програми) беруть до уваги під час перегляду й оновлення освітньої програми. За пропозиціями, що надійшли від здобувачів вищої освіти, під час останнього перегляду освітньої програми було зменшено кількість обов’язкових освітніх компонентів, розширено можливість вибирати освітні компоненти у мовно-культурному блоці або серед тих, які корелюють з компетентонстями у сфері позабогослужбової діяльності фахівця за спеціальністю «Богослов’я».

У структурі органу студентського самоврядування – студентській раді – створена й функціонує група внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, яка займається вивченням і опрацюванням думок здобувачів щодо рівня їхньої задоволеності наданням освітніх послуг в КПБА. За сприяння студентської ради в КПБА проводиться щосеместрове анкетування.

Результати опитування беруться до уваги під час рейтингування науково-педагогічних працівників.

КПБА співпрацює з Київською Митрополією Української Православної Церкви (Православної Церкви України) як головним роботодавцем через відповідні Синодальні управління, відділи й комісії, зокрема з Синодальним управлінням військового духовенства, Управлінням духовної освіти і богословської науки, Управлінням соціального служіння та благодійності, Синодальним управлінням недільних шкіл та катехізації, Управлінням у справах молоді, Синодальним управлінням у справах душпастирства у пенітенціарних закладах, Синодальним управлінням медичного капеланства, Синодальним управлінням у справах сім’ї тощо. Роботодавці беруть участь у громадському обговоренні освітньої програми, маючи можливість вносити свої пропозиції, побажання і рекомендації.

Під час останнього перегляду й оновлення освітньої програми була врахована така пропозиція роботодавців: у структурі вибіркових освітніх компонентів сформовано блокові пропозиції, які корелюють з підготовкою до професійної діяльності у сфері військового капеланства або соціального служіння Церкви.

Підготовка фахівців в академії передовсім спрямована на підготовку священнослужителів для парафій Православної Церкви України. Безпосереднє працевлаштування випускників залежить від прийняття ними священного сану, до якого Церква висуває певні канонічні вимоги. Лише за умови виконання цих вимог можливе рукоположення у священний сан і направлення на служіння у відповідні храми. До рукопокладання у священний сан випускники мають можливість працювати як церковнослужителі або інші працівники в єпархіальних управліннях, монастирях, духовних навчальних закладах та інших типах релігійних організацій. Інформацію про працевлаштування випускників надає секретаріат Київської Митрополії на підставі аналізу щорічних звітів єпархіальних архієреїв. Також цю інформацію можна отримати з анкетування випускників КПБА.

Відповідно до Положення про систему внутрішнього забезпечення якості вищої освіти у Київській православній богословській академії в освітній діяльності з реалізації̈ освітньої програми були виявлені й виправлені недоліки щодо: нормативно-правового забезпечення організації освітнього процесу в умовах автономії закладу вищої освіти, приведення у відповідність до вимог сучасності та оприлюднення на офіційному сайті КПБА навчальних програм та силабусів дисциплін, перегляду структури навчального плану з метою приведення у відповідність обсягу вибіркових дисциплін та забезпечення можливості реалізувати відповідне право здобувачами вищої освіти.

Під час попередньої акредитації ОПП «Богослов’я» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти експерти висловили такі рекомендації:

1. Жорстке фокусування програми на «духовному служінні», тобто фаховій спрямованості на підготовку священнослужителів для парафій ПЦУ.

2. Низький рівень інтернаціоналізації програми (брак участі в міжнародних проектах обміну студентами і викладачами, відсутність традиції залучення гостьових викладачів та науковців, мала кількість міжнародних наукових конференцій, програм тощо).

3. Розширити перелік дисциплін вільного вибору студентів, в першу чергу таких, які забезпечать набуття компетенцій soft skills. 

Звітуючи про виконання названих рекомендацій, можемо сказати таке:

1. Під час опанування ОПП здобувачі освіти поряд із богословським компонентом мають можливість набути компетентностей вчителя (освітній компонент), соціального служителя (соціальний компонент)  та помічника військового капелана (компонент основ капеланського служіння), що дає можливість випускникам ОПП реалізовувати себе не лише у священнослужінні.

2. За останні роки значно розширилися міжінституційні зв’язки Київської православної богословської академії. Маючи багаторічний досвід плідної співпраці з закладами освіти та науковими інститутами в Україні та за кордоном, академія постійно шукає нові форми, які дозволяють інтегруватися в міжнародну систему академічної богословської освіти й науки. КПБА уклала договори про співпрацю з 10 закордонними закладами освіти і науковими установами. Це дало можливість науково-педагогічним працівникам проходити міжнарордне стажування, а здобувачам освіти – навчання як у межах академічної мобільності, так і поза ним.

3. Враховуючи побажання експертної групи, було збільшено перелік дисциплін вільного вибору студентів: крім дисциплін, які забезпечують науково-педагогічні працівники КПБА, були додані освітні компоненти, викладання яких забезпечуватимуть НПП партнерських закладів освіти (“Утвердження української національної та громадянської ідентичності”, “Фінансова грамотність для релігійних організацій”, “Політологія”, “Штучний інтелект у сфері вищої освіти”, “Основи жестової мови”, “Новогрецька мова” тощо). 

Учасники академічної спільноти залучаються до внутрішнього забезпечення якості в КПБА на всіх рівнях. Здобувачі вищої освіти беруть участь в опитуваннях, що стосуються специфіки реалізації освітньої програми та висловлюють свої думки з цього приводу. Науково-педагогічні працівники також активно залучені до перегляду освітньої програми, крім того беруть участь у вдосконаленні структури та змісту навчальних планів, навчальних програм та силабусів дисциплін з усіх обов’язкових та вибіркових освітніх компонентів. Представники академічної спільноти залучаються до активного обговорення освітньої програми, питань забезпечення якості освіти через надання рецензій на освітню програму, підручники, монографії, робочі програми, методичні розробки, курси лекцій. Обговорення освітньої програми відбувалося на засіданнях кафедр, Наукового студентського товариства імені митрополита Даниїла (Чокалюка), студентської ради.

Процеси й процедури внутрішнього забезпечення якості освіти в КПБА реалізуються завдяки гармонійній та злагодженій співпраці гаранта освітньої програми з керівництвом та працівниками усіх кафедр, факультету й адміністрації. Богословський факультет є основним організаційним i навчально-науковим структурним підрозділом КПБА, створений для реалізацій освітніх, науково-дослідних i культурно-просвітницьких завдань. Факультет об’єднує не лише кафедри, а й підрозділи (регентське відділення, Наукова бібліотека, академічний храм тощо), які у сукупності забезпечують підготовку здобувачів вищої освіти денної та заочної форми навчання. Кафедра – базовий структурний підрозділ КПБА, що провадить освітню, методичну, організаційну та наукову діяльність за спеціальністю Богослов’я. В КПБА діє три кафедри: богослів’я, Священного Писання та церковно-практичних дисциплін. Керівництво кафедрою здійснює завідувач, який відповідає за результати її діяльності. Завідувач кафедри забезпечує організацію освітнього процесу, виконання освітніх програм, навчальних планів, програм навчальних дисциплін, здійснює контроль за якістю викладання освітніх компонентів, навчально-методичною діяльністю та науково-дослідною роботою співробітників кафедри. З положеннями відповідних структурних підрозділів КПБА можна ознайомитися на офіційному сайті.