Перейти до вмісту

Результати моніторингу якості освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 041 – богослов’я

Процедури розроблення, затвердження, моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм регламентує Положення про освітні програми у Київській православній богословській академії.

Перегляд освітніх програм з метою їх удосконалення здійснюється у формі оновлення або модернізації. З урахуванням потреб і вимог сучасності проєктна група у 2019 році підготувала проєкт нової редакції освітньо- наукової програми «Богослів’я» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 041 – богослов’я в галузі знань 04 – богослов’я. Під час її обговорення були проведені консультації з роботодавцями, академічною спільнотою, учасниками освітнього процесу, за результатами яких були враховані їхні пропозиції, зауваження і рекомендації, що підтверджують, зокрема, позитивні відгуки від Предстоятеля Православної Церкви України Митрополита Київського і всієї України Епіфанія як головного роботодавця, а також від голови Синодального управління військового духовенства Української Православної Церкви (Православної Церкви України) митрополита Іоана (Яременка) та від ректора Рівненської духовної семінарії протоієрея Віталія Лотоцького. Таким чином, було зменшено кількість обов’язкових освітніх компонентів, розширено можливість вибирати освітні компоненти на дистанційних платформах навчання, у мовно-культурному блоці або серед тих, які корелюють з компетентонстями у сфері позабогослужбової діяльності фахівця за спеціальністю «Богослов’я» (ці пропозиції надійшли від здобувачів вищої освіти), у структурі вибіркових освітніх компонентів сформовано блокову пропозицію, яка корелює з підготовкою до професійної діяльності у сфері соціального служіння Церкви та надано можливість студентам навчатися на військовій кафедрі НУБІП (ці пропозиції надійшли від роботодавців), узгоджено компетентонсті та результати навчання між робочими навчальними програмами та освітньо-науковою програмою (ці пропозиції надійшли від академічної спільноти), запропоновано викладачам проходити стажування, а здобувачам вищої освіти реалізовувати право вибору дисципліни «Медіаосвіта і медіаграмотність» в Академії української преси (ця пропозиція надійшла від інших стейкхолдерів). Після виконання всіх процедур вчена рада Київської православної богословської академії 30 червня 2020 року (протокол No 5) затвердила освітньо-наукову програму «Богослів’я» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 041 – богослов’я в галузі знань 04 – богослов’я в новій редакції. Зараз усі стейкхолдери мають можливість висловити свою позицію щодо ОП через анкетування.

Результати анкетування буде обговорено вкінці навчального року.

Здобувачі вищої освіти залучені до процесу періодичного перегляду освітньої програми через їхню участь в опитуванні щодо рівномірності розподілу аудиторних занять та самостійної роботи, форм контролю, кореляції програмних результатів навчання і компетентностей, забезпечення індивідуальної траєкторії навчання тощо. Результати опитування після обговорення серед членів проєктної групи (в комітеті освітньої програми) беруться до уваги під час перегляду й оновлення освітньої програми. За пропозиціями, що надійшли від здобувачів вищої освіти, під час останнього перегляду освітньої програми було зменшено кількість обов’язкових освітніх компонентів, розширено можливість вибирати освітні компоненти на дистанційних платформах навчання, у мовно-культурному блоці або серед тих, які корелюють з компетентонстями у сфері позабогослужбової діяльності фахівця за спеціальністю «Богослов’я».

У структурі органу студентського самоврядування – студентській раді – створена й функціонує група внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, яка займається вивченням і опрацюванням думок здобувачів щодо рівня їхньої задоволеності наданням освітніх послуг в КПБА. За сприяння студентської ради в КПБА проводиться щосеместрове анкетування.

Результати опитування беруться до уваги під час рейтингування науково-педагогічних працівників.

КПБА співпрацює з Київською Митрополією Української Православної Церкви (Православної Церкви України) як головним роботодавцем через відповідні Синодальні управління, відділи й комісії, зокрема з Синодальним управлінням військового духовенства, Управлінням духовної освіти і богословської науки, Управлінням соціального служіння та благодійності, Синодальним управлінням недільних шкіл та катехізації, Управлінням у справах молоді, Синодальним управлінням у справах душпастирства у пенітенціарних закладах, Синодальним управлінням медичного капеланства, Синодальним управлінням у справах сім’ї тощо. Роботодавці беруть участь у громадському обговоренні освітньої програми, маючи можливість вносити свої пропозиції, побажання і рекомендації.

Під час останнього перегляду й оновлення освітньої програми була врахована така пропозиція роботодавців: у структурі вибіркових освітніх компонентів сформовано блокову пропозицію, яка корелює з підготовкою до професійної діяльності у сфері соціального служіння Церкви та надано можливість студентам навчатися на військовій кафедрі НУБІП.

Підготовка фахівців в академії передовсім спрямована на підготовку священнослужителів для парафій Православної Церкви України. Безпосереднє працевлаштування випускників залежить від прийняття ними священного сану, до якого Церква висуває певні канонічні вимоги. Лише за умови виконання цих вимог можливе рукоположення у священний сан і направлення на служіння у відповідні храми. До рукопокладання у священний сан випускники мають можливість працювати як церковнослужителі або інші працівники в єпархіальних управліннях, монастирях, духовних навчальних закладах та інших типах релігійних організацій. Інформацію про працевлаштування випускників надає секретаріат Київської Митрополії на підставі аналізу щорічних звітів єпархіальних архієреїв. Також цю інформацію можна отримати з анкетування випускників КПБА.

Відповідно до Положення про систему внутрішнього забезпечення якості вищої освіти у Київській православній богословській академії (https://www.kpba.edu.ua/about/statutni-ta-holovni-dokumenty.html) в освітній діяльності з реалізації освітньої програми були виявлені й виправлені недоліки щодо: нормативно-правового забезпечення організації освітнього процесу в умовах автономії закладу вищої освіти, приведення у відповідність до вимог сучасності та оприлюднення на офіційному сайті КПБА силабусів дисциплін, перегляду структури навчального плану з метою приведення у відповідність обсягу вибіркових дисциплін та забезпечення можливості реалізувати відповідне право здобувачами вищої освіти.

Під час попередньої акредитації спеціальності 8.02030103 «Богослов’я» на другому (магістерському) рівні вищої освіти експерти висловили такі рекомендації: 1. Розширити бази та форми підвищення кваліфікації викладачів КПБА, зокрема ефективніше використовувати міжнародні зв’язки академії. 2. Активізувати роботу щодо підготовки та захисту докторських та кандидатських дисертацій. 3. Продовжити роботу з формування кафедральної бази електронних підручників та конспектів лекцій.

Звітуючи про виконання названих рекомендацій, можемо сказати таке.
1. Науково-педагогічні працівники КПБА упродовж 2015 – 2018 років підвищували кваліфікацію під час вивчення новогрецької мови в Університеті Арістотеля (м. Салоніки, Греція). Також проходили різноманітні курси на таких освітніх платформах як «Prometheus», «Дистанційна платформа громадянської освіти ВУМ online», «Освітній хаб міста Києва», «Дія. Цифрова Освіта», «EdEra» тощо.
2. В умовах постійних змін щодо вимог і процедури підготовки й захисту кандидатських і докторських дисертацій серед науково-педагогічних працівників академії захистили дисертації Олійников В. А. та прот. Андрій Дудченко. До цього варто додати, що майже всі науково-педагогічні працівники пройшли процедуру визнання захищених ними раніше дисертацій, відповідно до Порядку державного визнання документів про вищу освіту, наукові ступені та вчені звання, видані закладами вищої духовної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року за No 652.
3. Впродовж міжакредитаційного періоду тривала робота з формування кафедральної бази електронних підручників та конспектів лекцій. Однак зміни в освітньому процесі та потреба привести його до вимог сучасності спонукала переглянути освітню програму, програми навчальних дисциплін, що потребує доопрацювання й оновлення бази електронних підручників та конспектів лекцій.

Учасники академічної спільноти залучаються до внутрішнього забезпечення якості в КПБА на всіх рівнях. Здобувачі вищої освіти беруть участь в опитуваннях, що стосуються специфіки реалізації освітньої програми та висловлюють свої думки з цього приводу. Науково-педагогічні працівники також активно залучені до перегляду освітньої програми, крім того беруть участь у вдосконаленні структури та змісту навчальних планів, навчальних програм та силабусів дисциплін з усіх обов’язкових та вибіркових освітніх компонентів. Представники академічної спільноти залучаються до активного обговорення освітньої програми, питань забезпечення якості освіти через надання рецензій на освітню програму, підручники, монографії, робочі програми, методичні розробки, курси лекцій. Обговорення освітньої програми відбувалося на засіданнях кафедр, Наукового студентського товариства імені митрополита Даниїла (Чокалюка), студентської ради.

Процеси й процедури внутрішнього забезпечення якості освіти в КПБА реалізуються завдяки гармонійній та злагодженій співпраці гаранта освітньої програми з керівництвом та працівниками усіх кафедр, факультету й адміністрації. Богословський факультет є основним організаційним i навчально-науковим структурним підрозділом КПБА, який об’єднує не лише кафедри, а й підрозділи (регентське відділення, Наукова бібліотека, академічний храм тощо), що в сукупності забезпечують підготовку здобувачів вищої освіти денної та заочної форми навчання. Керівництво факультетом здійснює декан, який є гарантом цієї ОП. Кафедра – базовий структурний підрозділ КПБА, що провадить освітню, методичну, організаційну та наукову діяльність. В КПБА діє три кафедри: богослів’я, Священного Писання та церковно-практичних дисциплін. Керівництво кафедрою здійснює завідувач, який забезпечує організацію освітнього процесу, виконання освітніх програм, навчальних планів, програм навчальних дисциплін, здійснює контроль за якістю викладання освітніх компонентів, навчально-методичною діяльністю та науково-дослідною роботою співробітників кафедри. З положеннями відповідних структурних підрозділів КПБА можна ознайомитися на офіційному сайті.

Відповідальною особою за забезпечення якості освіти в КПБА є доцент Бакка Тамара Володимирівна.