
Середину ікони займає восьмикінечна зірка, в центрі якої образ Богоматері з Христом Спасителем. Чотири зелені промені позначають купину, тобто кущ, інші чотири – червоне полум’я купини, яка горить.

Богоматір тримає в руках Спасителя і свою емблему – сходи. По чотирьох кутах ікони розміщені пророцтва, пов’язані з Втіленням Христа: Мойсей перед купиною, що горить, в центрі якої образ Богоматері “Знамення” з Предвічним Еммануїлом в лоні. Пророк Єзекіль перед закритими вратами “ворота ці будуть зачинені, і ніяка людина не ввійде ними, бо Господь Бог Ізраїлів, увійшов ними, і вони будуть зачинені.” (Єз. 44, 1–2).
Видіння пророкові Ісаї Серафима “в руці у нього розпалене вугілля, яке він узяв кліщами з жертовника” (Іс. 6, 6). Розпалене вугілля – символ Христа, кліщі – символ Богоматері. На деяких іконах “Неопалимої Купини” додається “Корінь Древа Ієссеєвого”, по пророцтву Ісаї: “замість терня виросте кипарис… у знамення вічне, незламне” (Іс. 11, 10; 55, 13).
Богоматір “Цариця Небесна”, чесніша від Херувимів і незрівнянно славніша від Серафимів, оточена підвладними Їй небесними силами – архангелами і ангелами стихій: грому, блискавки, роси, вітру, морозу. Кожен ангел тримає відповідний “атрибут”, як чашу, ліхтар, хмару, меч, факел, закритий кивот (мороз), голу фігуру (вітер). Число ангелів і їх розподіл навколо Богоматері міняється по вибору іконописця. Ангели світла і небесних стихій узяті з Апокаліпсису, де перераховуються ангели зірок, хмари, блискавки, граду і землетрусу. Уявлення про ангелів, керівників, світилами і стихіями було прийняте з вірою в середньовіччі. Літописець Нестор, відзначаючи таємничий вогненний стовп, що з’явився над Києво-печерською лаврою в його дні, без щонайменшого сумніву пояснює це явищем ангела. У Соловецькому рукописі XIV ст. сказано, що Богоматір посилає, через посередництво ангелів, блискавку, лід і землетрус на безбожників. Але лиха, що посилаються Богоматір’ю, можуть запобігтися молитвою, зверненою до Неї, і каральна сила перетворюється на заступництво і милосердя.
Святкування їй встановлене 4/17 вересня, в день пам’яті Святого пророка Мойсея, званого Боговидцем, тому що удостоївся бачити Бога на горі Синай. Назва ікони Божої Матері “Неопалима Купина” походить від видіння Мойсеєм купини, що горіла і не згоріла, яке зображало Приснодівство Богородиці, і на цій іконі Пресвята Богородиця звичайно зображається оточеною полум’ям.
Перша ікона “Неопалимої Купини” була привезена на Русь з Синаю палестинськими старцями в 1390. Іконі приписується чудодійна сила захисту від вогню “вогненного обпалення”. На Синаї співають службу іконі під час сильних гроз; на Русі обносили ікону під час пожеж, оберігаючи сусідні будівлі від вогню.
Микола Гунько, 3 курс КПБА