Величаємо тебе,святий
архистратиже Божий Михаїле,
всі воїнства, херувимів і серафимів,
що прославляють Господа.
що прославляють Господа.
Величаємо тебе, святий
архистратиже Божий Михаїле,
всі воїнства, херувимів і серафимів,
що прославляють Господа.
Ще до того, як Бог створив людину, був створений невидимий світ – ангели. Вони невидимі, безсмертні, чисті духи, які мають гострий розум, свобідну волю, їхня кількість дуже велика. Пророк Даниїл у видінні бачив престол Бога де “тисячі тисяч служили Йому, тисячі тисяч стояли перед Ним” (Дан.7: 10). А святий Іоан Богослов говорить: “Я бачив, чув голос багатьох ангелів навколо престолу, тварин, старців, число їх було тьма тем тисячі тисяч” (Одкр.5: 11). Сам Ісус Христос говорить у Святому Євангелії про легіони ангелів (Мф. 26: 53). Побожне святкування собору святих ангелів свята Церква прийняла, за переданням богонатхненних отців, після того, як відкинула стародавнє нечестиве шанування ангелів, встановлене єретиками та ідолопоклонниками. Люди, відступивши від Бога, Творця свого, поклонялися ділам рук своїх, приносили жертви ангелам, про що сказано в книзі Царств: “Кадили Ваалу, сонцю, місяцю, сузір’ям, всьому воїнству небесному” (4 Цар. 23: 5), тобто ангелам, бо вони є воїнство небесне, згідно зі сказаним у Євангелії: “раптово з’явилося з Ангелом воїнство небесне” (Лк. 2, 13). Були ж у той час і деякі єретики, які на вигляд здавалися смиренними, але з гордістю намагалися своєю стриманістю, чистим житієм уподібнитись ангелам. Вони вчили поклонятися ангелам, як Самому Богові. Інші єретики шанували ангелів навіть більше ніж Ісуса Христа. Святий апостол Павло про таке неправильне вшанування говорить так: “Нехай ніхто не зваблює вас самовільною смиренномудрістю служінням ангелів, вторгаючись у те, чого не бачив, безрозсудно величаючись тілесним своїм розумом не тримаючись голови” (Кол. 2: 18-19), тобто Христа. Згодом шанування ангелів було засуджено і відкинуто 35-м правилом Лаодикійського собору, а натомість було встановлене благочестиве, правильне шанування – святкування їх Собору. Святкування Собору святих ангелів встановлено звершувати в місяць листопад – дев’ятому від березня, першого місяця від створення світу – на знак числа чинів ангельських, яких дев’ять, як вважає святий Діонісій Ареопагіт, учень святого апостола Павла, який був захоплений до третього неба (2 Кор. 12: 2), бачив там різницю чинів святих ангелів, який і пояснив це Діонісію, своєму учневі. Дев’ять чинів ангельських поділяються на три ієрархічні ступені, в кожній по три чини: вищу – серафими, херувими, престоли; середню – господства, сили, влади; нижчу – начала, архангели, ангели. Але всі вищі небесні чини називаються загальним ім’ям – ангелів, бо слово “ангел” не назва істоти, а служіння, як написано: “Чи не всі вони духи служіння, що їх посилають служити” (Євр. 1: 14). Над усіма вище найменованими дев’ятьма небесними чинами ангелів чиноначальником, вождем поставлений Богом святий архистратиг Михаїл, як вірний служитель Божий. Як правило, в Старому Завіті імена ангелів не фігурують, але ім’я архангела Михаїла згадується кілька разів у книзі пророка Даниїла:”Але князь царства Перського стояв проти мене двадцять один день; але ось, Михаїл, один з перших князів, прийшов допомогти мені , і я залишився там при царях перських” (Дан. 10: 13). Також архистратих Михаїл згадується у пророцтві пророка Даниїла про Страшний Суд: “І постане у той час Михаїл, князь великий, який стоїть за синів народу твого; настане час тяжкий, якого не бувало з тих пір, як існують люди, донині; але врятуються у цей час із народу твого всі , які знайдені будуть записаними у книзі ” (Дан. 12: 1). Єдине місце, де Михаїл названий архангелом, знаходиться в Соборному посланні апостола Іуди: “Михаїл, же архангел, коли говорив з дияволом, сперечаючись про Мойсеєве тіло, не наважився винести зневажливого суду, але сказав: “Нехай заборонить тобі Господь” (Іуд. 1: 9). Велика роль належить архистратигу Михаїлу в перемозі добра над злом, про що читаємо в Одкровенні святого апостола Іоана Богослова: “Відбулася на небі війна: Михаїл і ангели його воювали проти дракона, і дракон і ангели його воювали проти них, та не встояли, і не знайшлося вже місця для них на небі. І скинутий був великий дракон, древній змій, званий дияволом і сатаною, що спокушає всю вселенну, скинутий на землю, і ангели його скинуті з ним” (Одкр. 12: 7-9).
На честь архистратига Михаїла побудовано багато храмів, зокрема Михайлівський Золотоверхий монастир, знамениті скульптури. Архангел Михаїл вважається небесним покровителем славного міста Києва, а також інших міст і зображений на їх гербах. Будемо намагатися ми разом з архистратигом Божим Михаїлом славити Отця, Сина, і Святого Духа – Святу Тройцю від нині і до віку. Амінь.
Михайло Омельян, аспірант КПБА