З ініціативи ректора Київської православної богословської академії професора протоієрея Олександра Трофимлюка та з благословіння Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Епіфанія 23 жовтня 2024 року, в день пам’яті святого апостола Якова, брата Господнього за плоттю, в Михайлівському Золотоверхому соборі міста Києва була звершена Божественна літургія святого апостола Якова.
Богослужіння очолив намісник Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря, секретар Київської митрополії архієпископ Вишгородський Агапіт. Його Високопреосвященству співслужили ректор і викладачі академії та братія обителі.
За літургією молилися здобувачі освіти Київської православної богословської академії денної й заочної форм навчання і численні парафіяни монастиря та співав академічний хор під керівництвом Юрія Тищика.
Кульмінацією богослужіння стало причастя Святих Христових Таїн, до яких приступили всі присутні у храмі: окремо причастилися Тіла й окремо Крові з чаші.
Після завершення богослужіння проповідь виголосив архієпископ Вишгородський Агапіт, а ректор академії протоієрей Олександр Трофимлюк висловив подяку: Предстоятелю Православної Церкви України Блаженнішому Митрополитові Епіфанію – за благословіння, владиці Агапіту – за очолення, професорсько-викладацькому колективові – за підготовку, священникам і дияконам – за співслужіння, хорові – за спів, усім присутнім – за співучасть.
Божественна літургія святого апостола Якова дозволяє нам відчути єдність із християнством перших століть: чин літургії бере свій початок в єрусалимській християнській громаді, першим єпископом якої був апостол Яків. До IX століття ця літургія служилася повсюдно, але згодом збереглася лише в Єрусалимській Церкві та на острові Закінф у Греції.
Це богослужіння дещо відрізняється від чинопослідувань пізніших візантійських літургій за чинами святителів Василія Великого й Іоана Золотоустого. Наприклад, при виголошенні єктеній диякон звертається не до вівтаря, а до тих, хто молиться; читання Святого Письма відбувається у центрі храму. Особливістю цієї літургії є також причастя окремо Тілом і окремо Кров’ю Христовими.