Відбувся експертний круглий стіл «Боротьба ідентичностей у православ’ї в Україні після «Революції гідності»: аспект національної безпеки»
01 липня 2014 року за ініціативи Української асоціації релігієзнавців і Всеукраїнського товариства «Просвіта» імені Тараса Шевченка у приміщені Інституту філософії НАНУ (вул. Трьохсвятительська, 4) відбувся експертний Круглий стіл «Боротьба ідентичностей у православ’ї в Україні після «Революції гідності»: аспект національної безпеки». Модератором заходу виступив д.філос.н., проф. О. Саган.
Доповіді виступаючих торкалися подій внутрішньоцерковного і міжцерковного православного життя через призму національної безпеки. Зокрема голова ВУТ «Просвіта» ім. Тараса Шевченка П. Мовчан виступив із чіткою позицією сказавши про велику потребу для України мати єдину Православну Церкву, яка б не підпорядковувалася Москві. Церква ця має постати на основі Київського Патріархату. Замість парткомів ідеологічні навантаження прийняла на себе Московська Патріархія. Громадсько-політичний діяч Д. Павличко звернувши увагу на ситуацію в Донецькій та Луганській областях України сказав, що ми повинні сьогодні жити по новому. У зв’язку з цим треба звернутися з листом до президента України П. Порошенка з вимогою передати великі українські святині – Києво-Печерську та Почаївську Лаври УПЦ Київського Патріархату тому, що ця Церква не тільки проголосила свою підтримку українському народу, але й утвердилась у цьому. Другий подібний лист до українського народу, бо це наша історія, наші святині. Керівник Відділення релігієзнавства ІФ НАНУ, д. філос. н., проф. Анатолій Колодний згадавши про витоки УПЦ Київського Патріархату та про неканонічний Харківський собор 1992 року, зосередив свою увагу на діях, або скоріше бездіяльності та мовчанні УПЦ Московського Патріархату по відношенню до складної ситуації в Україні, а саме відсутності чіткої позиції та засудження з боку Московського Патріархату прямої агресії та дій В. Путіна, як агресора. Ми повинні доводити, що Московський Патріархат є державною Церквою тому й в Україні вона служить тій же державі, тобто Росії. Також із змістовними доповідями та насушними пропозиціями в обговоренні виступили зав. відділом НІСД, к. філос. н. Сергій Здіорук, зав. відділом Відділення релігієзнавства ІФ НАНУ, д. філос. н., проф. Л. Филипович, ректор Ужгородської української богословської академії імені святих Кирила і Мефодія Карпатського університету, професор, архімандрит Віктор Бедь, д. філос. н. Валерій Климов, д. філос. н., проф. Петро Яроцький, д. філос. н. Павло Павленко, священик УПЦ Петро Зуєв, блогер Тетяна Деркач співробітники Інституту філософії ім. Г. Сковороди НАН України та зацікавлені особи.
З благословення Святійшого Патріарха Київського та всієї Руси-України у роботі круглого столу взяли участь архієпископ Чернігівський і Ніжинський Євстратій (Зоря), єпископ Іван Швець та проректор з наукової роботи Київської православної богословської академії професор, протоієрей Віталій Клос. Архієпископ Євстратій акцентуючи увагу присутніх на значенні єдиної автокефальної Православної Церкви в Україні сказав на недооцінці релігійного фактора у житті України з боку державної влади. Говорячи про позицію УПЦ в єдності з Московським Патріархатом владика нагадав присутнім про її засудження сепаратизму та визнанні й підтримці державної влади в Україні з одного боку й незрозумілій позиції митрополита Онуфрія щодо підтримки української армії з іншого. Наводячи приклади з історії, коли під час другої світової війни Православна Церква фінансувала та формувала цілі танкові колони, а сьогодні йдеться перш за все просто про забезпечення наших солдат бронежилетами та іншими необхідними засобами для захисту. Але аналізуючи висловлювання митрополита Онуфрія, які торкаються однакової підтримки як солдат так і ополченців, «турботи» Патріарха Кирила про УПЦ тощо все стає зрозумілим кому він служить і чиї вказівки беззаперечно виконує. Звертаючи увагу присутніх на концепцію «руського мира» архієрей зауважив, що вона нічого українського не визнає, ні мови, ні Церкви, ні держави. Порівнюючи структуру УПЦ Московського Патріархату з комуністичною партією, в якій були також багато порядних та добрих людей, архієпископ Євстратій наголосив на тому, що головним є ідея та ідеологія, яку ця структура сповідує в контексті імперської концепції. К. Маркс та В. Ленін нікого не вбивали, але на їх совісті мільйони вбитих людей. На завершення владика запропонував підтримати в підсумковому документі круглого столу департамент в справах релігій та національностей щодо заборони приїзду в Україну Московського Патріарха Кирила. Завершився круглий стіл після короткої перерви формування аналітичного документу для органів державної влади із практичними рекомендаціями щодо реагування на нинішню специфіку функціонування Православних Церков та біляцерковних організацій в Україні об 18. 00 год.