Перейти до вмісту
Головна » Вступне слово до учасників конференції “Православ’я та виклики сучасного окультизму”

Вступне слово до учасників конференції “Православ’я та виклики сучасного окультизму”

Передовсім хочу привітати всіх учасників конференції та закликати Боже благословення для її плідного проведення.
Уже традиційно в стінах Київської православної богословської академії відбувається чергова конференція апологетичного спрямування. Сьогоднішня тема – «Православ’я та виклики сучасного окультизму» – є безперечно актуальною, адже торкається питань, які постійно хвилюють релігійне суспільство.

 Передовсім хочу привітати всіх учасників конференції та закликати Боже благословення для її плідного проведення.

Уже традиційно в стінах Київської православної богословської академії відбувається чергова конференція апологетичного спрямування. Сьогоднішня тема – «Православ’я та виклики сучасного окультизму» – є безперечно актуальною, адже торкається питань, які постійно хвилюють релігійне суспільство. В наш час окультизм набув значного поширення і намагається заповнити усі сфери життя. Така ситуація пов’язана в першу чергу з тим, що під час радянської антирелігійної пропаганди люди довго були позбавлені істинного духовного настановлення, а зі зникненням нав’язаної атеїстичної омани опинилися на релігійному роздоріжжі. Цим відразу скористалися представники численних окультних напрямів, заполонивши усі засоби масової інформації. Починаючи від банального гороскопу в газеті чи журналі і закінчуючи псевдонауковими фільмами, які заради рейтингу ладні доводити що завгодно. На жаль, сьогодні прояви окультизму можна часто зустріти й у побуті – марновірство і забобони постійно супроводжують наше суспільство. Подібні явища повинні отримувати чітку й однозначну негативну оцінку.

У відповідь на церковну критику окультисти нерідко заявляють, що Церква бореться з езотеричними напрямами, бо вбачає в них конкурентів, які нібито відкривають справжню істину, приховану Церквою заради влади над людьми. Як доказ найчастіше наводять певні історичні моменти негативного характеру на зразок середньовічної інквізиції. По-перше, пов’язувати давні заблудження Католицької Церкви з усіма християнським деномінаціями щонайменше некоректно. А по-друге, що є найголовнішим, подібні речі є результатом діяльності окремих постатей і їхнього відступлення від справжніх християнських принципів, адже у вченні Церкви нічого подібного ми не побачимо. Якщо лікар ставить неправильний діагноз, то чи означає це, що медицина в цілому є явищем помилковим? Звісно ж, ні!

Церква є Святою і не боїться окультизму, а протидіє йому як істинний пастир, що безстрашно захищає свою отару від нападів хижаків. Ми визнаємо законне право кожної людини сповідувати певну релігію або не сповідувати жодної. Проте окультизм в нашій країні найчастіше паразитує саме на християнах, які становлять більшість серед релігійного населення. За таких обставин Церква не може залишатися осторонь, а повинна завжди давати адекватну і своєчасну відповідь на подібні виклики. Ми боремося з окультизмом не як з «конкурентом», а як з небезпечною дійсністю, яка загрожує духовному та психічному здоров’ю.

Сучасна людина, поглинута виром активного життя, часто не може або не бажає приділити достатньо часу та уваги якісному духовному зростанню, а існуючі у своїй душі прогалини намагається заповнити найпростішим, на її думку, шляхом, який полягає в уявленні, що змінювати себе на краще необов’язково, потрібно лише дізнатися, як підпорядкувати собі певні «містичні сили». Власне в цьому неправдивому принципі і криється головна сутність окультизму. Неважливо, як живе й розвивається людина, неважливо, чи долає вона власні пристрасті, чи вдосконалюється в чеснотах. Головне, що вона володіє певними таємними (езотеричними) знаннями й вміннями, які нібито дають їй владу над потойбіччям. І, що особливо важливо, цю владу можна використовувати для задоволення своїх інтересів і у світі матеріальному. Таким чином, з одного боку ми бачимо підґрунтям окультизму гордість та егоїстичне бажання керувати і володарювати, а з іншого – звичайнісінький обман та брехню. Адже той, хто прагне за допомогою езотеричних знань отримати віжки від світу, насправді отримує лише жорстоке ярмо. Людина, яка вправляється в окультизмі, сама відкриває себе для впливу нечистих духів, які власне тільки й чекають, щоб заволодіти безцінним скарбом її душі.
З огляду на це протидія окультизму у всіх його проявах є одним з пріоритетних завдань в діяльності сучасного православного пастиря та місіонера.

 

ЕПІФАНІЙ,
архієпископ Переяслав-Хмельницький
і Бориспільський, ректор КПБА