Перейти до вмісту
Головна » Монографія про іконописця Андрія Дем’янчука

Монографія про іконописця Андрія Дем’янчука

За два десятиліття після відновлення Не залежності України бурхливо почали розвиватися храмове будівництво і, відповідно, іконопис (оскільки жодний православний храм не може бути без іконостаса) та монументальний іконопис у храмах. Тому після 70-ти років офіційного безбожництва, яке було в СРСР за радянської влади, виникла потреба у кваліфікованих архітекторах храмового будівництва та майстрах церковного малярства, насамперед в іконописцях.

 Дмитро Степовик. Новий ренесанс: Ікони Андрія Дем’янчука. – Київ: Видавництво імені Олени Теліги, 2012. – 368 с.: 189 іл. 

За два десятиліття після відновлення Не залежності України бурхливо почали розвиватися храмове будівництво і, відповідно, іконопис (оскільки жодний православний храм не може бути без іконостаса) та монументальний іконопис у храмах. Тому після 70-ти років офіційного безбожництва, яке було в СРСР за радянської влади, виникла потреба у кваліфікованих архітекторах храмового будівництва та майстрах церковного малярства, насамперед в іконописцях. Ясно, що без участі в підготовці таких спеціалістів вищих мистецьких навчальних закладів, а також художніх училищ, нашвидкоруч вирішити цю проблему було б неможливо.

На щастя, з Божої волі, дві Академії мистецтв, у Києві та Львові, ще в 90-х роках XX століття відкрили кафедри сакрального малярства, які очолили професори-художники, які вірять у Бога і мали вже до того досвід іконописців: у Києві – професор Микола Стороженко, у Львові – професор Роман Василик. За 10 – 15 років ці кафедри підготували десятки молодих іконописців, які розмальовують храми й іконостаси в традиційних мистецьких стилях, властивих у минулому українському сакральному мистецтву: від стилю Київської Руси (так званого візантинізму) до бароко і класицизму в їх українських варіантах. Про одного з таких молодих українських іконописців, вихованців професора Романа Василика з Львівської академії мистецтв, про Андрія Дем’янчука, написав монографію відомий дослідник сакрального мистецтва, професор Київської православної богословської академії, який уже 20-й рік викладає курси «Історія християнського мистецтва» та «Методика наукової роботи» в нашій Академії Дмитро Власович Степовик. Специфіка досліджень ікон цього автора полягає в тому, що він особливу увагу приділяє стилістиці ікон, оскільки саме стилі тісно пов’язані з богословськими основами ікон – зі Священним Писанням, Священним Переданням, з історією Вселенської Церкви, з догматичним богослів’ям, церковними канонами. Через колір, композицію, трактування часу й простору в іконі й інші нібито «формальні» особливості ікон художники завжди виражали складну символіку ікон, підкреслювали суттєві моменти змісту й духовності ікони.

Львів’янин Андрій Дем’янчук обрав стильовим ключем для створюваних ним ікон український варіант ренесансного стилю, який розвивався й розквітав в Україні в XVI та в першій половині XVII століть, коли були створені чудові іконостаси (про них захоплено писав у своїх щоденниках під час поїздок Україною в середині XVII століття архідиякон Антіохійського Патріарха Макарія Павло Алепський), розмальовані сторінки рукописних книг, наприклад, Пересопницьке Євангеліє. Особливості українського варіанту ренесансного стилю в іконописі полягають в ясності палітри, щедрому використанні позолоти, рослинних мотивах на орнаментах, а особливо в академічно правильних зображеннях ликів та постатей святих людей. Ще одна особливість – це дотримання гармонії та законів симетрії в композиції ікон. Усе це є на іконах пензля Андрія Дем’янчука, намальованих, до речі, на дошках, чудово вирізьблених в українській класичній традиції його батьком, професійним різьбярем з вищою академічною освітою Левком Івановичем Дем’янчуком. Професор Дмитро Степовик характеризує новоренесансний стиль ікон Андрія Дем’янчука саме у зв’язку з давньою українською традицією. Він детально студіює ікони Господа нашого Ісуса Христа, Пресвятої Богородиці, апостолів, пророків, дванадесятих свят, а також численні ікони святих Вселенської Церкви, зокрема Української Церкви: святих Володимира, Ольги, Антонія, Феодосія, Бориса і Гліба; витончено й надхнено зобразив митець популярних в Україні святих Східної Церкви святителя Миколая, архієпископа Мир Лікійських, Чудотворця, великомучеників Димитрія Солунського, Георгія Переможця, праведного Філарета Милостивого (до речі, оригінал подарований на 80-річчя з дня народження – Святійшому Патріархові Філарету – його небесного покровителя; ікона знаходиться в особистому зібранні владики), першомученика архідиякона Стефана та ряду інших. Усе це прекрасні на вигляд ікони, їх радісно споглядати, перед ними приємно молитися, вони надихають на віру в Бога.

Книга легко читається, хоч є суто науковою працею, з великим науковим апаратом (додатками, примітками, бібліографією). Професор Степовик перед виходом у світ цієї праці написав і видав п’ять книг з давнього і нового іконопису, а ще раніше – низку ґрунтовних праць з давньої гравюри. У нього вироблений і відшліфований метод дослідження священного мистецтва Церкви, тому його книги користуються великою популярністю. Передмова до книги про автора Андрія Дем’янчука називається: Українська ікона – унікальність, що розвивається на основі мистецьких стилів. Далі йдуть такі розділи: Чи може бути ікона ренесансного стилю?; Молитва і праця; Дослідження різьби іконостасів; Пластика і малярство; Стильова суголосність; Схід і Захід: Спільні духовні й естетичні цінності; Проти ікон «криворуких і кривоносих»; Найпрекрасніший серед синів Людських; Чесніша від Херувимів; Матір Світла; з Рима до Бердичева – чудова історія однієї чудотворної ікони; Марія постійно допомагає нам; Ніжність і Знамення; від біблійних пророків до святих угодників. Назва післямови: Новий вимір давнього мистецького стилю. Як бачимо, вся розмова триває навколо стилю, але за стилем ми бачимо чітку позицію висококваліфікованого мистецтвознавця і богослова (професор Степовик – носій трьох докторських ступенів: філософії, мистецтвознавства, богослів’я) і великий досвід студій священного мистецтва Церкви Христової. Книга гарно видана й оформлена. Коліророзподіл ікон найбільш точно відповідає оригіналам, усі ікони репродуковані на крейдяному папері високої якості. Обкладинка книги – двох кольорів: пурпурового і коричневого, назва тиснена золотом і має тиснений орнаментований бордюр. За все це – подяка київському видавництву імені Олени Теліги, її директору пані Інні Білолипецькій та головному редактору Ользі Веремійчик; а також і верстальнику-дизайнеру Миколі Ярмусю. Ці творчі люди на чолі з автором книги професором Дмитром Степовиком подарували українським християнам книгу, гідну великого і славного мистецтва ікони.

Протоієрей Віталій Клос