Відбулося засідання круглого столу “Постать першого князя-християнина Аскольда у формуванні руської держави (882 – 2012)
9 листопада 2012 року Київська православна богословська академія знову привернула увагу відповідним найважливішим вимогам сучасності, особливо у нинішній складний динамічний час, заходом. З благословення архієпископа Переяслав-Хмельницького і Бориспільського Епіфанія, ректора КПБА, та за сприяння кафедри церковної історії відбулося засідання круглого столу на тему: «Постать першого князя-християнина Аскольда у формування руської держави (882 – 2012)», присвячене 1130-ій річниці з часу вбивства князя Аскольда.
Присутні – викладачі кафедри церковної історії та кафедри філології, аспіранти та студенти академії, а також автор книги про князя Аскольда Сергій Шумило – зібралися для всебічного обговорення важливого періоду в житті української держави та її народу, який має своє неповторне обличчя в історії світової цивілізації.
Почалося засідання з молитви.
У привітальному слові прот. Віталій Клос, голова кафедри історії Церкви, підкреслив, що у цьому році актуальним є розгляд місця і ролі у розвитку української державності князя Аскольда, нашого видатного предка, бо саме в цьому році виповнюється 1130 років події 882 року. Промовець повідомив про Аскольдові читання, що відбулися в храмі святителя Миколая в місті Києві, у храмі, де похований перший володар-християнин давньоруської країни. Доповідач відмітив, що вже за правління Аскольда Київська Русь була могутньою державою, що християнство було затверджене на її землях раніше 988 року, про що свідчать у своїх працях Тертуліан, Іоан Золотоустий, Євсевій Ієронім, Феодорит Кирський та інші. Отці Церкви згадують про вже християнізовану землю скіфів, наголосив прот. Віталій Клос. Не проминув увагою голова кафедри цікаву, з точки зору історії, постать першого митрополита Київського Михаїла. Виступаючий відмітив, що на наш час науковці не мають остаточної думки щодо першого митрополита Київського. Деякі вважали, згідно «Повісті врем’яних літ», що першим митрополитом був Феопемпт. І ця група вчених відкидала навіть саме існування митр. Михаїла. Але їхні міркування були осміяні археологами, які віднайшли поховання одного з київських князів, у якому лежала срібна табличка з написом, що підтверджував його існування. Підтверджують християнізацію України-Русі до 988 року достовірні записи Єрмія Созомена, Лева Премудрого, «Окружне послання» патріарха Константинопольського Фотія та інші. Бо як зазначає Ігнатій Богоносець, «де єпископ – там Церква».
Також із цікавою доповіддю виступив відомий чернігівський дослідник церковної старовини, історик Сергій Шумило. Він, розглянувши момент вбивства князя, задав питання про те, чому в князя Аскольда не було ні зброї, ні дружини, і правитель так легко піддався на оману князя Олега. С. Шумило висловив гіпотезу про те, що підстави дають можливість вважати вбивство першого князя-християнина спланованим не тільки Олегом, а й київськими боярами. Чернігівський історик ознайомив слухачів із думкою академіка Михайла Брайчевського, який назвав подію 882 року язичницькою реакцією проти християнського князя, після вбивства якого почалося нищення усіх записів про поширення християнства на теренах Русі; а також із гіпотезою історика-етнолога Лева Гумільова про те, що це була варяго-хазарська змова проти Київської Русі, яка стала незалежною від зазіхань Хазарського каганату. Сергій Шумило підкреслив те, що християнство за князя Аскольда не було насаджене силою і мирно співіснувало з язичництвом.
Після доповіді чернігівського дослідника почалася жвава дискусія. У ній прийняли участь і викладачі (Преловська І. М., Полтавець Л. В.), і аспіранти та студенти (Олійников В., Смаль І., Гапонюк В.) академії. Як зазначив Сергій Шумило, на даному диспуті всі учасники не тільки із цікавістю слухали доповідачів, а й самі приймали участь в обговоренні.
Наприкінці заходу учасники обмінялися думками щодо наступних зустрічей для висвітлення сторінок історії України та її Православної Церкви.
Засідання круглого столу закінчилось молитвою.
Олійников В., аспірант КПБА