Відслужене богослужіння на початок Різдвяного посту за постовим зразком.
З благословення єпископа Переяслав-Хмельницького і Бориспільського Епіфанія, ректора КПБА, та на виконання рішення засідання кафедри літургіки та церковного співу від 14.11.11 р. в академічному храмі святого апостола і євангелиста Іоана Богослова було відслужене богослужіння на початок Різдвяного посту за постовим зразком.
Як відомо, визначаючи склад і порядок богослужіння седмичних днів малих постів періоду співу Октоїха (Різдвяного, Петрового та Успенського), Типікон розрізняє дні, коли співається «Бог Господь», і дні, коли співається «Алилуя». У певні дні спів «Алилуя» замінює собою «Бог Господь», передуючи співу Троїчним Октоїха (Типікон, гл. 51; гл. 48, 14 листопада). У послідуваннях цих днів сказано: «Алилуя або тропар». Але якщо алилуйна служба співпаде з суботою або неділею, то вона скасовується (взагалі, коли алилуйна служба співпадає з суботою, то згідно Типікону, гл. 12, 1-е «дивись», якщо святий не має тропаря, повинна здійснюватися заупокійна служба, за 13-ю главою). Крім того, алилуйна служба призначається в перший день Різдвяного і Петрового посту.
У даний час, коли богослужіння малих постів нічим не відрізняється від богослужінь седмичних днів періоду співу Октоїха, багато відомих літургістів закликають відродити древній устав алилуйних служб, покаянний зміст яких підготує людей до гідної зустрічі великих свят. Побажання відродити алилуйні служби періоду малих постів було висловлено і на Помісному Соборі Російської Православної Церкви 1917-1918 рр. У своїй доповіді один з учасників Собору, професор-літургіст священик В. Д. Прилуцький говорив: «Для посилення значення посту в житті християнина наш богослужбовий устрій для пісних днів призначає служби, котрі виділяються своїми особливостями. Найбільш помітні з них – це спів Алилуя і поклони з молитвою Єфрема Сиріна. На практиці ці особливості дотримуються лише щодо великопостового богослужіння. Служби інших постів у нас нічим вже не відрізняються від звичайних, хоча за Уставом і ці служби мають відмінності, які наближають їх до великопостового богослужіння. Нам ніде не доводилося чути богослужіння з Алилуя і молитвою Єфрема Сиріна в будні дні Филипового, Петрового і Успенського постів. Багато хто навіть і не підозрюють, чому на деякі числа листопада і грудня покладені першими стихири Богородиці, й іноді співають ці стихири, не застосовуючи інших належних за Уставом особливостей для таких служб. І хто знає чи не через недотримання уставних вимог пости різдвяний й апостольський порушуються у нас з більшою легкістю, ніж Великий Піст» (див.: Богословские труды. Сб. 34. С. 300).
Таким чином у неділю ввечері було відслужене послідування вечірні, малого повечір’я та ранньої із постовими особливостями, а в понеділок зранку після прочитання ранішніх молитов було звершено послідування 3-го, 6-го і 9-го часу та чин Зображальних, на яких було прочитано прокімен, Апостол і Євангеліє дня. На богослужінні молилися аспіранти та студенти Київської православної богословської академії.
Ктиторські молитви на богослужінні (103 псалом, “Світло тихе…”, “”Нині відпускаєш…”, шестипсалміє тощо) читав старший священик академічного храму проректор Академії протоієрей Олександр Трофимлюк.
Оскільки характер постового богослужіння не сумісний із радістю звершення Таїнства Євхаристії, то Літургія, як це й передбачає Устав, не звершувалась.
В кінці богослужіння отець Олександр привітав усіх із початком посту та розкрив важливість і значення його у житті людини.
Михайло Омельян, аспірант КПБА
{gallery}/2011/Novunu/Rizdvyanui_pist{/gallery}
Фото – Андрій Горощук