Перейти до вмісту
Головна » У рамках проєкту «Публічний лекторій» відбулася лекція Марини Траттнер

У рамках проєкту «Публічний лекторій» відбулася лекція Марини Траттнер

У рамках проєкту «Публічний лекторій» 5 листопада 2025 року у залі Вченої ради Академії перед викладачами й студентами виступила відома дослідниця шведських архівів Марина Траттнер. Вона представила свою книгу «Скарби шведських архівів. Документи з історії України», яка є збіркою найважливіших результатів її досліджень історичних документів із архівів Швеції. Пані Марина розповіла про виклики, з якими зіткнулася під час роботи: опрацювання великих масивів документів, труднощі з прочитанням текстів і каліграфією, розбір «найжахливішого почерку в історії Швеції» та криптограм короля Карла XII. Результатом діяльності міжнародної команди, яку вона організувала, стало представлення віднайдених документів. Серед них – матеріали щодо з’ясування в судовому порядку права на спадок гетьмана та мецената Української Церкви Івана Мазепи між козацькою старшиною та його родичем Андрієм Войнаровським; документи гетьманського уряду Пилипа Орлика в екзилі, пов’язані з «Конституцією Війська Запорозького» («Договори і Постановлення Прав і вольностей Війська Запорозького»); листування між гетьманами, козацькою старшиною і шведськими королями; документи періоду перебування руських земель у складі Великого Князівства Литовського; важливі акти Константинопольського Патріархату XIV століття, які підтверджували за Києвом виключне місцеперебування центру Митрополії та необхідність його повернення після відновлення Києва, а також багато інших. Відкриття цих документів для українських науковців дає змогу формувати правдиву історію України без спотворення її російським імперським наративом.

Після виступу дослідниця представила два короткометражних історико-документальних фільми: про битву при Синіх Водах і про роль руських князівств та їхніх військ у забезпеченні тогочасної європейської безпеки й боротьбі з ординськими набігами.

На завершення викладачі та студенти мали можливість особисто поспілкуватися з лекторкою та поставити їй запитання.